Waarom ik (nog) niet kies voor wasbare luiers

Wasbare luiers: van obsessie naar enorme twijfel

Toen mijn man en ik beslisten een kindje te willen, begon ik mij te verdiepen in babyproducten. Tijdens mijn zoektocht naar luiers ontdekte ik de mogelijkheid om wasbaar te luieren. Het idee sprak mij onmiddellijk aan en zelf mijn man, waarvan ik het niet had verwacht, stond hiervoor open. Ik was nog niet zwanger dus nog tijd genoeg om mij hierin te verdiepen.

Opzoekwerk

Eén ding werd mij onmiddellijk duidelijk. Er bestaan veel systemen, soorten materialen, maten... Maar tegelijk kun je online ook heel wat informatie terugvinden. Je moet alleen wasbare luiers intypen in Google en je vindt zo tientallen pagina's met informatie. Ook maken verschillende winkels (Vb. De luierhoek, De billenboetiekNappy's...) video's die ja via YouTube of hun eigen website kan raadplegen. Nog informatie nodig? Veel webshop geven live of online infosessies. Naast de info van de verschillende webshops, was ik toch ook nieuwsgierig naar ervaringen van anders ouders. Tot mijn grote verbazing bestaan er verschillende groepen op Facebook met soms tot 10.000 leden. Ook website zoals wasbareluiersvergelijken zijn handig om ervaringen op te zoeken over een specifiek merk of systeem.


Onmiddellijk verkocht

Er waren verschillende redenen waarom ik onmiddellijk was overtuigd over het gebruik van wasbare luiers. 

Enkele voordelen:
  • Beter voor het milieu: De milieu belasting voor wegwerpluiers zouden tot 7 maal hoger zijn dan als je kiest voor de wasbare variant.
  • Wasbare luiers zijn al lang niet meer grote lappen stof die je vastzet met sluitspelden. Je kunt nog steeds verluieren met hydrofieldoenen en snappies (modern alternatief voor sluitspelden). Maar je hebt oneindig veel mogelijkheden om uit te kiezen (tweedelig, snap-in-one, all-in-one...). Voor meer informatie over de verschillende systemen kun je bij de verschillende webshops terecht. Ook belangrijk: de moderne wasbare luier ziet er erg schattig uit en bestaat in allerlei leuke printjes.
  • Kinderen zouden met wasbare luiers sneller zindelijk worden omdat ze eerder nattigheid voelen.
  • Wasbare luiers zouden de kans op luieruitslag verminderen omdat deze minder chemische producten bevatten en minder uitdrogend werken voor de billen van je baby.
  • Het is een grote investering in één keer maar op termijn zouden wasbare luiers goedkoper zijn. Berekeningen hiervan kun je ook op verschillende site terugvinden. (Vb. Overzicht kosten wasbare luiers)
  • Er bestaan ook wasbare alternatieven voor billendoekjes (VbCheeky wipes). Alle voorgaande voordelen zijn hier ook op van toepassing.

Toch meer en meer twijfels

Een jaar lang heb ik geroepen dat op het moment dat we een kindje krijgen, we wasbaar gingen verluieren. Wegwerpluiers waren zelf geen optie meer voor mij. Anderen moesten mij niet proberen overtuigen van het tegendeel. Mijn besluit stond vast. Ik had er immers uren, dagen, zelfs weken opzoekwerk over gedaan.

Ik ben iemand die graag alles goed op voorhand uitzoekt. Als we dan toch een investering gingen doen, dan wou ik ook direct een goed systeem die eventueel ook voor een tweede kindje mee zou kunnen. Als dit zou betekenen dat ik iets meer moest uitgeven, dan was dat maar zo. Maar ik kwam er niet echt uit. Het aanbod en alle informatie zijn soms toch wel overweldigend en heel veel is afhankelijk van je kindje. Daarom hebben heel wat verkopers testpakketten die je kunt huren. Alleen van dit idee kreeg ik al stress. Ik wilde graag alles al in huis hebben op het moment dat er een kindje zou komen. Om dan eerste te testen met verschillende systemen, daarna een aankoop doen, in de tussentijd toch met wegwerpluiers werken... Het leek mij zo een gedoe en dat terwijl ik je net na de geboorte al zoveel zaken hebt waarop je moet denken en aan moet wennen. Sommige systemen spraken mij meer aan dan andere, maar waren dan bijvoorbeeld niet geschikt voor kindjes die veel plassen. Maar dat kun je natuurlijk niet op voorhand weten.

Om wat twijfels weg te halen, sloot ik mij aan bij één van de Facebookgroepen. Maandenlang heb ik iedere dag de groep gevolgd en de ervaringen gelezen van moeders die net of juist al jaren wasbaar luieren. In plaats van minder twijfels, kwamen er alleen maar meer twijfels bij. Was ik overtuigd geraakt van een systeem of merk, kwam er net in die groep berichten dat ouders niet tevreden waren. Natuurlijk is zo een groep er om vragen te stellen aan elkaar en zo eventuele probleempjes op te lossen. Maar al de mogelijke problemen die ik voorbij zag komen (Vb. Luieruitslag omdat het kindje niet goed tegen het wasmiddel kan, lekkage, niet meer passen van kledij, luiers die niet meer proper werden in de wasmachine...) maakte mij enorm onzeker over mijn keuze. Daarnaast wou ik vanaf de geboorte beginnen en wou geen huurpakket. Het gevolg is dat je dan newbornluiers moet aankopen. Toch een extra kost en na wat rekenwerk kwam ik niet goedkoper uit dan een luierperiode wegwerp te gebruiken. Maar wat dan uiteindelijk de doorslag heeft gegeven voor mij was dat ik mijzelf maar al te goed ken. Met wasbare luiers moet je nu eenmaal om de 2 à 3 dagen een luierwas draaien. Ook in de winter moet je plaats hebben om ze (soms dagen) te laten drogen want een droogkast is niet echt aan te raden. Te laat een wasje gedraaid? Dan heb je pech want dan zijn je luiers niet op tijd droog. Fulltime werken, huishouden en de zorg voor een baby, niet vergeten luiers te wassen, uit te hangen, op te plooien en eventueel nog eens die mogelijk 'probleempjes' oplossen, zag ik mijzelf niet doen.

Toch nog steeds enthousiast

Ondanks alles blijf ik enthousiast over de moderne wasbare luier. Voorlopig heb ik dus het idee om wasbare luiers te gebruiken opgeborgen, maar deze beslissing is zeker niet definitief. Misschien moet ik maar eerst wennen aan ons kindje die er in augustus zit aan te komen en eventueel later stap voor stap overschakelen op wasbare luiers. De eerste stap die ik dan zou in nemen, is starten met wasbare billendoekjes. Deze nemen niet veel plaats in om te drogen in huis, zijn ook vrij snel terug droog en op deze manier kan ik wennen aan een wasroutine die ik later ook voor de luiers kan toepassen.





Reacties

  1. Hoi, ik zag dat je gereageerd had onder een van mijn YT video's over de wasbare luiers maar ik kan de reactie niet meer terug vinden. Ik gebruik nog steeds wasbare luiers. Ik heb hier ook een nieuwere video over opgenomen. De tweede is nu op komst en ook nu ga ik wasbaar luieren, alleen dan vanaf het begin al. Je vind al mijn ervaringen terug op MOMSPIRATION: https://momspiration.nl/tag/wasbare-luiers/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Anouk, Bedankt voor je reactie! Leuk om te horen dat je nog steeds enthousiast bent over wasbare luiers. Ik zal je tweede video ook zeker eens opzoeken. Proficiat met je zwangerschap!

      Verwijderen

Een reactie posten